Dwingeloo weet weer wat verliezen is

DIO Oosterwolde 1
03-04-2018

Scheidsrechter:   R (Ronald) Prent
Afgelopen dinsdag stond voor Dwingeloo de doordeweekse inhaalwedstrijd tegen koploper DIO Oosterwolde op het programma. Gezien de afgelopen twee jaar doet Dwingeloo het uitstekend in Oosterwolde. Ondanks dat DIO Oosterwolde de betere ploeg was gingen de punten steeds mee naar Dwingeloo. Ditmaal had DIO Oosterwolde alle hulp nodig om aan deze reeks een einde te maken. Het werd uiteindelijk 2-1 voor de koploper.

Vanaf het eerste fluitsignaal schoot Dwingeloo uit de startblokken. Al in de derde minuut wist Fabian Bosker op wonderbaarlijke wijze een corner binnen te schieten. Amper 5 minuten later was het opnieuw Fabian Bosker die de score kon verdubbelen maar zijn lob ging rakelings voorlangs. Na deze stormachtige openingsfase trok de thuisploeg met goedkeuring van de Dwingeloo het initiatief wat meer naar zich toe. Ondanks het vele balbezit stonden de roodhemden verdedigend gezien als een huis. De thuisploeg wist zich hier geen raad mee en kwam nauwelijks tot kansen. De grootste mogelijkheid kwam dan ook uit een vrije bal die maar net naast geschoten werd. Na een half uur spelen kreeg de thuisploeg een penalty nadat er onbedoeld hands werd gemaakt in het strafschopgebied. Niet voor het eerst dit seizoen wist Erwin Hof deze elf meter te keren. Tot ieders verbazing mocht de strafschop echter opnieuw genomen worden waarna de tweede poging wel raak geschoten werd. In het vervolg van de eerste helft werden er aan beide kanten geen kansen meer gecreƫerd waardoor beide ploegen mochten gaan rusten met een 1-1 tussenstand.

In de tweede helft nam de druk op de defensie van Dwingeloo toe. Ondanks het veelvuldige aandringen was er geen scheurtje te zien in de verdediging van de Dwingelers. Echter kwam de ploeg van Friso Bakker zelf dan ook niet meer tot een fatsoenlijke aanval. Zo leek de wedstrijd ook af te stevenen op een verdienstelijk gelijkspel. Ware het niet dat DIO Oosterwolde een kwartier voor tijd een onterechte vrije bal toegekend kreeg na een prima verdedigende actie van Bart Barelds. Deze vrije bal werd hoog ingepompt in het overvolle strafschopgebied van de bezoekers. Na een ouderwetse scrimmage wist Dwingeloo het leer weg te werken ware het niet dat deze met de arm door een speler van DIO Oosterwolde gekeerd werd. Hierdoor kwam de bal pal voor zijn voeten terecht waarna hij niet aarzelde en door de menigte heen de 2-1 op het scorebord wist te schieten. In het tumult wat hierop volgde kreeg de aanvoerder van Dwingeloo zijn tweede gele kaart waardoor zijn ploeg de wedstrijd uit moest spelen met een mannetje minder. In de slotfase van de wedstrijd kon Dwingeloo niet meer tot scoren komen waardoor de ploeg een onfortuinlijke nederlaag te incasseren kreeg.

Door deze nederlaag kwam er voor Dwingeloo een einde aan een uitstekende reeks. De laatste nederlaag voor gisteravond dateerde van 1 oktober 2017. Destijds was Trinitas de meerdere van de Dwingelers. Aanstaande zondag krijgt Dwingeloo de kans om zich te revancheren van de nederlaag destijds.