Dwingeloo weet weer wat winnen is na duel tegen Oranje Zwart

Oranje Zwart 1
27-10-2019

Scheidsrechter:   W. (Wiebe) van der Kamp
Afgelopen zondag stond voor Dwingeloo de uitwedstrijd tegen Oranje Zwart uit Wanneperveen op het programma. Voor zover bekend hebben beide verenigingen elkaar nog nooit getroffen in competitieverband. Deze eerste officiële ontmoeting werd een prooi voor Dwingeloo dat met 1-2 zegevierde.
Na een openingsfase waarin beide ploegen wat kansjes kregen was het Dwingeloo dat het meeste balbezit had. De thuisploeg probeerde veelal gevaarlijk te worden via de lange bal waar de defensie van de Dwingelers het ook zichtbaar lastig mee had. Ondanks het licht overwicht voor de bezoekers wist Dwingeloo geen uitgespeelde kansen te creëren. Mede door een gebrek aan overtuiging kon Oranje Zwart eenvoudig op de been blijven. Zo ging deze eerste helft voorbij zonder dat er enigszins wat te beleven viel voor beide doelen.
In de tweede helft leek Dwingeloo op achterstand te komen. Een indraaiende voorzet werd door iedereen van Dwingeloo gemist waarna een aanvaller van Oranje Zwart het leer met zijn bovenbeen wist te raken waardoor doelman Erwin Hof op het verkeerde been stond. Tot een ieders opluchting aan de kant van Dwingeloo ging de bal rakelings voor het doel langs. Na deze mogelijkheid trok Dwingeloo het initiatief wat meer naar zich toe. Via de flanken wist Dwingeloo een aantal keer gevaar te stichten voor het vijandelijke doel. Het duurde echter tot de zestigste minuut voordat eindelijk de ban werd gebroken. Verdediger Joris Jans verscheen op tijd in het zestien meter gebied waarna hij als een echte spits een voorzet diagonaal binnen wist te werken, 0-1. In deze fase kreeg Dwingeloo de totale controle en leek het in de tachtigste zelfs de wedstrijd op slot te gooien nadat Frist Nijstad werd gevloerd binnen de beruchte lijnen. De toegekende strafschop werd feilloos binnen geschoten door diezelfde Frits Nijstad. Nadat Dwingeloo de marge had verdubbeld nam de thuisploeg meer risico in de zoektocht naar de aansluitingstreffer. Zo spatte een vrije trap van de aanvoerder van Oranje Zwart nog uiteen op de deklat. In de 87ste minuut viel uiteindelijk nog de 1-2 nadat Bart Barelds een indraaiende vrije bal achter zijn eigen goalie wist te koppen. In een spannende slotfase schoot de net ingevallen gelegenheidsaanvaller Derk Dekker voor Dwingeloo op de lat en wist een aanvaller van de thuisploeg bijna de gelijkmaker aan te tekenen. Zijn inzet verdween van dichtbij in het zijnet. Hierna floot de leidsman na negentig minuten voor het einde van deze wedstrijd.
Zo kon Dwingeloo na twee nederlagen op rij eindelijke weer eens drie punten bij het totaal optellen. Aanstaande zondag staat er voor Dwingeloo weer een thuiswedstrijd op get programma. Dan komt Olyphia op bezoek op sportpark de Hulsebosch.