Dwingeloo wint voor vijfde keer op rij

Udiros 1
02-05-2018

Scheidsrechter:   Afgeschermd
Door Gerry Grave

Dwingeloo was ‘gewoon’ middenmoter in Zondag 3D, maar kwam half april op dreef met vier overwinningen op rij. Drie van de vier ploegen zijn Fries en derhalve was er afgelopen woensdagavond wel degelijk kans nóg een overwinning te boeken. Het Friese UDIROS was namelijk te gast op het knusse Dwingelder sportpark De Hulsebosch. De eerste van een tweeluik met die ploeg trouwens; op 20 mei is de return. Tot aan de thee ging het voor de rood-witten niet naar wens, maar in het tweede bedrijf kwam de ploeg op stoom en werd een 4-2 overwinning binnengehaald.

Het kwintet opeenvolgende overwinningen is dus een feit. Een prima prestatie van de ploeg van de jonge trainer Friso Bakker die vorig seizoen nog trainer bij de gasten van de dag was. Hij kent de ploeg dus en wist daarom ook dat Dwingeloo maar zo rap mogelijk moest scoren, want met UDIROS weet je het immers maar nooit. Tien minuten duurde het tot de eerste treffer op het bijveld van de thuisploeg viel te noteren: Dennis Koning was de maker. Het hoofdveld was trouwens gewoon bespeelbaar, maar vanwege de duisternis zou het niet mogelijk zijn er om 20.00 uur te beginnen. Het aanvangstijdstip van 19.15 uur lag in de planning, maar daar werd dus toch van afgeweken en dus was het spelen op het bijveld. Geen probleem voor de gastheren dus die al vroeg leidden, maar daarna het spel niet echt meer konden maken en ietwat werden teruggedrongen. UDIROS, met oud-prof en trainer Geert-Arend Roorda in de ploeg, kwam nog voor het half uur op gelijke hoogte. Piet Klaster deed maar iets en een ‘hoge bal’ verdween zomaar over Dwingeloo-goalie Erwin Hof die veel te ver voor zijn doel stond.

Omdat de 1-1 stand tot de rust bleef staan en dat voor Dwingeloo niet goed genoeg is met het oog op aansluiting houden met de top vier moest de ploeg een tandje bijzetten. Trainer Bakker besloot zijn spelers toe te spreken en ze kwamen goed uit de startblokken en drongen de Nieuwehorners ver terug en kwamen na een uur spelen ook op 2-1. Melvin Koning was de maker van die treffer. Een minuut later zorgde Jelmer Brouwer echter voor de 2-2 en kon het weer overnieuw beginnen. De 3-2 die drie minuten daarna volgde was het breekpunt in de wedstrijd; UDIROS-keeper Mark Stobbe ging finaal in de fout toen invaller Robert Mulder een houdbaar schot op hem loste, maar wél in het doel zag belanden. En dus leek het de goede kant op te gaan voor de thuisploeg die daarna de gasten niet meer gevaarlijk zag worden. Debet daaraan was de conditie van de Friezen. Die leek iets te wensen over te laten en de Drenten konden naar hartenlust combineren en proberen het gaatje te vinden. Pas dertien minuten voor tijd besliste Melvin Koning de wedstrijd. De score had nog wel hoger kunnen uitvallen, maar daarvoor waren de spitsen van de club met de ‘mooiste kantine’ van het noorden niet scherp genoeg.

In die heel mooie kantine kan later dit jaar wel eens een feestje worden gevierd. Dwingeloo kan zich immers nog steeds plaatsen voor de nacompetitie voor promotie naar de tweede klasse. Zondag wacht nummer twee Jubbega. “Die pakken we ook”, zeiden een paar spelers van de Dwingelders na afloop van de wedstrijd. Ze zeiden het met veel overtuiging, maar eigenlijk ook wel melig bedoeld. Met de vorm zit het in ieder geval goed. UDIROS moet echter nog blijven vechten tegen degradatie; de ploeg staat twee na laatste.

Dwingeloo-UDIROS 4-2

Scoreverloop: 10. Dennis Koning 1-0, 28. Klaster 1-1, 60. Melvin Koning 2-1, 61. Brouwer 2-2, 64. Mulder 3-2, 77. Melvin Koning 4-2.
Scheidsrechter: Alkema (Nieuw-Annerveen).
Toeschouwers: 150.

Dwingeloo: Hof; Boer, De Leeuw (80. Strijdonk), Westerhof (57. Mulder) en Jans; Vos, Bosker en Barelds; Dennis Koning, Melvin Koning en Nijstad.

UDIROS: Stobbe; Hendrik Faber, Roorda, Brouwer en Ron van der Woude (72. Beugeling); Bosma, Ros, Romke Faber (86. Jense) en Heida; Arnold van der Woude en Klaster.